Csoport

A Francia Riviéra egyik nagyvárosában is megjelent az ezredfordulón a villamosépítési láz. A modernkori francia villamosok nagy részéhez hasonlóan itt sem volt cél a gépkocsiforgalom zavarásának minimalizálása, sőt, a villamos a forgalomcsillapítás eszköze lett.

Rögtön azzal kezdeném, amit nem tudok: fogalmam sincs, magyarul miért szokás a franciaországi várost mindmáig olasz nevén, Nizzaként emlegetni, holott már másfél évszázada Franciaországhoz került. Mind az olasz, mind a francia változat (Nice) az ókori görög elnevezésre vezethető vissza: a görök hajósok a győzelem városának (Nikaia) nevezték, amikor kb. 350 évvel Krisztus előtt megalapították. Akkor még nem volt itt villamos. Később lett, de aztán, 1953-ban, annak rendje és módja szerint megszűnt.

A villamos megszűnését követő húsz évben a város lakossága kb. százezer fővel megnőtt, és a hetvenes évek közepe óta stabilan 340 ezer fő körül mozog. Ez csak azokat jelenti, akik ténylegesen itt is laknak, nyáron a turisták, egész évben a dolgozni bejárók miatt ténylegesen ennél akár sokkal többen is mozoghatnak a városban.

Az 1990-es évekig ezt leginkább autóval tehették. Voltak ugyan buszjáratok, de azok az autóhoz képest semmi előnyt nem biztosítottak, így leginkább azok vették őket igénybe, akiknek nem volt más lehetőségük. A forgalom egyre nőtt, a hely nem, emiatt egyre többször és egyre jobban bedugultak a városi utcák.

A villamos

A villamos
A villamos

A városvezetés ekkor döntött a villamos kiépítése mellett. Más francia városokhoz hasonlóan itt is kifejezett cél volt, hogy az autósok egy részét a villamosra kényszerítsék, azaz a villamos szinte mindenütt a gépkocsiforgalomtól elkülönített pályát kapott. Természetesen a járművek alacsonypadlósak, a megállók megközelítése pedig akadálymentes.

Az első vonal egy U alakot ír le: a város keleti és nyugati oldalán is észak-déli irányban halad, a két ágat pedig egy, a városközponton átvezető kelet-nyugati irányú szakasz köti össze. A tengerparti városok nagy részéhez hasonlóan Nizza központja sem a város közepén található, mivel a történelem folyamán a település értelemszerűen a tenger irányába nem tudott fejlődni, növekedni. A városközponti szakasz nagyjából a tengerparttal párhuzamos, attól néhány háztömbnyi távolságra fut.

Ahol a villamos és az autók nem fértek el egymás mellett, onnét az autókat egyszerűen kitiltották. Mindenki mehet villamossal, ha akar.

Saját pályán
Saját pályán

A vonalra Alstom Citadis szerelvényeket vásároltak, a járművek a Stadtbahn-szabványnak megfelelően 2.650 mm szélesek, a hosszuk pedig 33 méter. A kocsik teljes hosszban alacsonypadlósak. Kezdésnek 20 szerelvényt rendeltek, ezzel 6 percenként lehetett csúcsidőszakban közlekedni a 8,7 kilométer hosszú vonalon. Ez megfelelt a napi 55-60 ezer utasra méretezett rendszernek.

A villamos 2007. november 26-án nyílt meg.

Az északnyugati végállomás eredeti neve Las Planas volt, ma már Henri Sappiának hívják. Itt egy nagy betonépületben található egyben a végállomás, a kocsiszín, és egy P+R parkoló. Az egész közvetlenül az Azúrparton végighaladó A8 autópálya (la Provençale) kihajtója mellett található, így akik autóval érkeznek, azok szinte az autópályát elhagyva azonnal a P+R-ben találják magukat.

Henri Sappia
Henri Sappia

A parkolás ingyenes, kihajtáskor nem parkolójegyet, hanem a villamosjegyet kell az automatába helyezni, hogy felnyíljon a sorompó.

Részint a P+R sikerének is köszönhető, hogy a tényleges forgalom már a második évben jelentősen meghaladta a tervezettet, így 2010-re újabb 15 járművet állított forgalomba a villamost üzemeltető Veolia Transdev társaság, így 4 perces követést nyújtva csúcsidőben. Az utóbbi időben már így is túlzsúfoltak voltak a villamosok, a napi utasszám már 90 ezer felett van, egyes napokon hatszámjegyű is lehet. Az utastömeg kiszolgálására a szerelvények egy részét visszavitték az Alstomhoz, és két kocsirészt utólag betoldva 45 méteres egységeket építettek belőlük.

Az bizonyos, hogy nem takarékosságból utaznak sokan villamossal: ha jönnek az ellenőrök, akkor ott aligha menekülhet meg a bliccelő: a megállóban az összes ajtónál megjelenik egyszerre három-négy markos ember, elektronikus leolvasókkal ellenőrzik a jegyek érvényességét.

A belváros

Az átalakítás leglátványosabb része a belvárosba esett. A Place Masséna korábban Nizza legforgalmasabb közúti csomópontja volt. A villamos kiépítésével viszont egyszerűen kitiltották onnét az autóforgalmat, és egy hangulatos mediterrán teret alakítottak ki, amin végighalad a villamos is – mint az egyetlen, nem gyalogos közlekedő.

Place Masséna
Place Masséna
Place Masséna

Sőt, hogy a tér hangulata és látványa még zavarmentesebb legyen, a villamos felsővezetékét is nemkívánatosnak minősítették. Ezért ezen a téren a villamosok akkumulátoros üzemben haladnak. Az akkumulátorokat a többi szakaszon menet közben tölti fel a jármű.

Szintén felsővezeték nélkül keresztezi a vonal a Garibaldi teret – az autóforgalmat onnét is kitiltották.

Az áramszedő lehúzása
Az áramszedő lehúzása

A tervezettet alig hat év alatt 70%-kal meghaladó forgalom részint nyilvánvalóan kényszerből került a villamosra: a belvárosi autóforgalom jelentős korlátozása miatt sokan csak nehezen, vagy egyáltalán nem tudták úticéljukat gépkocsival elérni. Más városokhoz hasonlóan Nizzában is a forgalomcsillapítás egyik eszköze lett a villamos: korlátozták a gépkocsiforgalmat, de közben megfelelő alternatívát alakítottak ki a korábbi autósok számára.

Azonban a gyors haladás, a sűrű menetrend, a különféle városi célpontok nagy részének elérése a zsúfoltság ellenére is vonzóvá tette a villamossal való utazást azok számára is, akik talán nem feltétlenül kényszerültek volna rá. A P+R lehetősége valamelyest fájdalommentessé tette az autósok számára is az üzemmódváltást.

A jövő

2015-ben már javában épül a 2-es jelzésű második vonal. Ez a belvárosból indul, és a tengerparttal párhuzamosan, egy részen konkrétan a tengerparti Promenade des Anglais-en fog haladni. A mintegy 11 kilométeres vonal megnyitása 2017-re várható. A meglévő 1-es keleti ágának meghosszabbítása is folyamatban van. Két további vonal egyelőre csak a tervekben szerepel.

A nizzai villamos elsöprő sikert hozott, ezzel szépen beleillik a francia villamosreneszánsz sorozatába. A nagy siker pedig a hálózat további bővítéseit is magával hozza. És még kaptak egy majdnem autómentes, szép, hangulatos belvárost is.

A másként meg nem jelölt képeket a szerző készítette. 

Creative Commons Licenc
Ezen Mű szerzője Németh Attila, és a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! 4.0 Nemzetközi Licenc feltételeinek megfelelően felhasználható.
Based on a work at http://attus.hu

Azok a képek, amelyek forrása külön meg van jelölve, az ott megadott feltételekkel használhatóak fel.