A stájer S-Bahn

Tartalommegosztás

Feliratkozás Tartalommegosztás csatornájára

Csoport

Az osztrákok is kezdik

Salzburger Lokalbahn (SLB)
Miután Svájcban bebizonyosodott, hogy nem lesz világméretű botrány a kicsi és nem túl acélos S-Bahn-hálózatok életrehívásából, Ausztria is elérkezettnek látta az időt.

Hát ez meg mi?

ÖBB Talent im Inntal, 11.08.2012
Svájcban és Ausztriába az utóbbi években már mindenre elkezdték ráírni, hogy S-Bahn, ami mozog. Nézzünk párat, amik nem érnének meg egy önálló cikket, de talán érdekes ismerni őket.
A salzburgi S-Bahn megjelenésével a többi osztrák város is lépéskényszerbe került, ha nem akartak lemaradni. Az évtized közepén Graz is lépett. De azért ők komolyabb dolgokban gondolkodtak, mint egy S betű.

A kiindulási állapot

Ausztria Stájerország (németül Steiermark) nevű tartománya 1,2 millió lakosú, fővárosa a 260 ezres Graz. A város tulajdonképpen pont azért tudott központtá válni, mert itt értek össze az Alpok hegyláncai által kialakított útvonalak, majd a később épített vasutak is. A terepviszonyokról elég sokat elárul, hogy a grazi elkerülő autópálya a várost nem keletről vagy nyugatról, hanem alulról kerüli el, egy tíz kilométer hosszú alagúton (na jó, ez jól hangzik, de nem teljesen igaz, mert a Plabutschtunnel nagyobbrészt beépítetlen hegyek, és csak kisebb szakaszon a város alatt halad át, de ez végülis már kiesik a cikk témájából).

A környék vasúthálózatának központja is Graz központi állomása, a Hauptbahnhof. Az ide érkező, ill. innét induló, nagyrészt ingázók által használt személyvonatokból terveztek egy S-Bahn-hálózatot.

Itt azonban nem elégedtek meg annyival, hogy a vonatokat beszámozzák, és S-betűt rajzolnak rájuk. Tény persze, hogy ehhez az alapok sem feltétlenül voltak meg, hiszen a legtöbb vonalon nem volt ütemes a menetrend, márpedig ez minden S-Bahn alapvető tulajdonsága – legalábbis elvileg. Új vasútvonalakat nem építettek, egy ilyen kis városban ez aránytalanul nagy költségekkel járt volna. Igaz, ordító szükség sincsen rá, hiszen a Hbf. Közel van a városközponthoz, alig pár száz méter, ráadásul Graz városi közlekedési hálózatának is itt a központja, tehát gyakorlatilag mindenhová eljuthatunk innét villamossal vagy busszal. A Hauptbahnhofot és környékét ráadásul folyamatosan fejlesztik, és kedvezőbb városi kapcsolatokat is kialakítanak, amiről az Építős blogon lehet részletesebben olvasni.

Az S-Bahn

S-Bahn motorvonat (Gergő, bahnbilder.warumdenn.net)
S-Bahn motorvonat (Gergő, bahnbilder.warumdenn.net)

Hosszas előkészítés után 2007. decemberében indították el az S-Bahn első vonalait. Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy az érintett vonalakon ütemes menetrendet vezettek be. Ez alapvetően órás ütemet jelent, csúcsidőben félórásra sűrítve. Sőt, a terheltebb szakaszokon a csúcsban 15 percenként érkezik vonat – vagy sűrítéssel, vagy fonódó vonalak révén. Ehhez helyenként kisebb beavatkozásokra is szükség volt, pl. kétvágányosítás, egyéb kapacitásbővítés. Nem vezettek be minden vonalon S-Bahn-jelölést, csak azokon, ahol már a szükséges szolgáltatási színvonalat el tudták érni.

Az S-Bahnnak logót is terveztek. Az osztrák hagyományokat követve itt is kék körben fehér S-betű jött, de mégis egyedi lett a jel. A bécsitől eltérően (és Salzburghoz hasonlóan) a háttér világoskék, az S-betű viszont nem olyan széles rajzolatú, mint Salzburgban, hanem kecsesebb, de hajló rajzú, nem szögletes, mint Bécsben.

Az S-Bahnhoz nem volt szükség új járművekre, hiszen nem építették át a vasutat, az S-vonatok ugyanazon a vonalon járnak, mint azelőtt a hagyományos személyvonatok – sőt, tulajdonképpen a vonat maga is ugyanaz. Vagy egy Talent, vagy egy CityShuttle-inga, ill. villamosítatlan vonalakon Desiro motorkocsi. Legtöbbször szólóban, hiszen a forgalomra ennyi is elég.

A járművek egy részét viszont átfestették, az osztrák államvasút, az ÖBB piros-fehér fényezése helyére a világoskék-fehér lépett, ráfestve az S-Bahn S-betűs logóját (ld. a jobb oldali képeket). Ezek azonban egyelőre a kivételek, a többséget a hagyományos piros járművek jelentik, amelyek nincsenek is az S-Bahnra dedikálva.

S-Bahn Desiro (Thomas Moder, bahnbilder.warumdenn.net)
S-Bahn Desiro (Thomas Moder, bahnbilder.warumdenn.net)

Új vonalat a városban nem építettek, új állomást viszont igen. A város kis méretei, és a vasútvonalak elhelyezkedése miatt arra nem számítanak, hogy nagyobb számban vennék igénybe utasok az S-Bahnt a városon belül, inkább a tartomány más területeiről érkező forgalommal számolnak (ezért is nem a városról, hanem a tartományról, S-Bahn Steiermark a hivatalos elnevezés). Ezért arra törekedtek a tervezésnél, hogy a vonattal Grazba érkezők számára a legjobb városi kapcsolatokat kínálják. Bár a Hauptbahnhofról sok célpont elérhető, a délről érkező vonalak összeágazásánál létrehozták Don Bosco állomást (ez igazából két külön kétvágányos megálló, közvetlenül egymás mellett). Ide egy buszállomást is építettek, közvetlenül a sínek mellé, ahonnét több városi célponthoz el lehet jutni busszal, valamint villamossal is elérhető az új állomás.

Grazban és környékén tehát kialakítottak egy, az S-Bahn-színvonalnak és arculatnak megfelelő, de a helyi forgalmi igényekhez alkalmazkodva szerényebb kiépítésű elővárosi vasúti hálózatot. 2012-re minden Graz-környéki vonalat felújítottak, és bevezették az ütemes menetrendet.

A világoskék szerelvények pedig már csak a habot jelentik a tortán.

Helyszín: 

Stájerország, Ausztria

A másként meg nem jelölt képeket a szerző készítette. 

Creative Commons Licenc
Ezen Mű szerzője Németh Attila, és a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! 4.0 Nemzetközi Licenc feltételeinek megfelelően felhasználható.
Based on a work at http://attus.hu

Azok a képek, amelyek forrása külön meg van jelölve, az ott megadott feltételekkel használhatóak fel.