A titokzatos Ortenau-S-Bahn neve szinte teljesen ismeretlen a saját lefedettségi területén kívül. Méltán.

A Breisgau-S-Bahn sikere után (na jó, ebben van némi eufémia, de végülis tény, hogy a kér érintett mellékvonalat Freiburgban megmentették, sőt, sikerült stabilizálni is őket) a Baden-Württemberg tartomány kizárólagos tulajdonában álló regionális vasúttársaság, a Südwestdeutsche Verkehrs-Aktiengesellschaft (SWEG) újra húzott egy merészet. 1998-ban, miután elnyerték néhány mellékvonal üzemeltetési jogát Offenburg környékén, létrehoztak erre is egy külön vasúttársaságot, amit a régió neve után Ortenau-S-Bahnnak neveztek el. A már említett Breisgau-S-Bahnnal való hasonlóság letagadhatatlan, azonban az SWEG itt túllőtt a célon.

dscf6147.jpg

Az OSB szerelvénye Hausach állomáson

Media Box #146

OSB-szerelvény

Ugyanis, Freiburggal ellentétben, itt nyomokban sem fedezhető fel az S-Bahn-jelleg. A régió, amiről beszélünk, az Ortenaukreis, egy 415 ezer lakosú terület, központja Offenburg, amely a maga 60 ezer lakosával, alig 20 kilométerre Strasbourgtól, 60 kilométerre Freiburgtól, bár vasúti csomópont, aligha nevezhető jelentős központnak, ingázóforgalma csekély.

dvd3_img_0356.jpg

OSB a hídon

Media Box #147

Ortenau-S-Bahn a Rajna-hídon

A vasúti forgalom jelentős, de ennek elsősorban nem a város vonzereje az oka, hanem a vasúti csomóponti jelleg, az utasok nagy része ki sem teszi a lábát a vasútállomásról. Megállnak itt a Basel - Mannheim ICE-vonatok is, innét indul a Schwarzwaldbahn, a Feketeerdőn át a svájci Konstanzba, de közvetlenül, a Rajnán átvezető hídon át elérhető a franciaországi Strasbourg is. Ez utóbbi kapcsolat jelentőségét növeli a Strasbourgot Németországgal összekötő új Rajna-híd.

Ráadásul az OSB (a rövidítés itt az említett vasúttársaságot jelzi, és semmiképpen sem az Országos nyílt Serdülő Bajnokságot, a bencés rendet, vagy az ismert faforgács lapokat) által üzemeltetett vonatok nagy részén a kínálat sem közelíti meg az S-Bahn standardot. Akad néhány érintett vonal, például a Kinzigtalbahn, amely Hausachot (és áttételesen Offenburgot) a feketeerdő-béli Freudenstadttal köti össze, amelyek kis túlzással akár nevezhetőek lennének afféle vidéki S-Bahnnak, órás ütemes menetrenddel, de pl. ezeknél is elmarad az S-Bahn egyik alaptétele, hogy a városon belül is használható, Offenburgon belül ugyanis mindössze egyetlen vasúti megállóhely található, ahová amúgy gyalog hamarabb el lehet érni, mint amilyen sűrűn a vonat jár. Valójában ezek is mellékvonalak, a jobban üzemelő fajtából.

dvd3_img_0412.jpg

Az OSB Strasbourgban

Media Box #148

Strasbourgban, az állomás külső végén

Vannak azonban egészen furcsán ellátott vonalak is, pl. Appenweier - Bad Griesbach közt 60-120 percenként járnak vonatok, de a menetrend jóindulattal is legfeljebb ütemes jellegűnek mondható - igaz, hétvégén 120 perces ütemes követés valósul meg, de azért kétóránként egy vonat nehezen felel meg az S-Bahnról alkotott képnek.

Offenburg - Appenweier - Kehl - Strasbourg közt is van a menetrendnek némi ütemes jellege, Offenburgból minden vonat 04 vagy 34 perckor, Strasbourgból 22 vagy 52-kor indul (kivéve néhányat, ami nem), azonban a járatsűrűség - mondhatni, az igényekhez alkalmazkodó módon - 30 perc és másfél óra közt ingadozik. Ráadásul ezt a vonalat vegyesen szolgálja ki az Ortenau-S-Bahn és a francia TER Alsace, és utóbbinak a vonatai nyilván Németországban sem viselik az OSB cégjelzését, tehát az "S-Bahn" még furcsább menetrend szerint közlekedik.

dvd3_img_0448.jpg

Ortenau-S-Bahn Gmbh

Media Box #156

Ortenau-S-Bahn Gmbh

Valahol jellemző egyébként, hogy webes megjelenésében az OSB csak az SWEG weboldalának egyik almenüjeként létezik. Hiszen maga az Ortenau-S-Bahn nem több, mint egy cégnév, egy hangzatos, de valós tartalom nélküli márkanév. Ellentétben Freiburggal, Ortenau régióban az SWEG-n kívül senki nem gondolkodik S-Bahnban, így tulajdonképpen ki kell mondanunk, hogy Offenburgban S-Bahn nem létezik. A német S-Bahn-hálózatokat felsoroló listák összeállítói közt sincs megegyezés, hogy az OSB-t jelöljék-e, de egyáltalán az, hogy a kérdés felmerülhet, már sok mindent elárul.

Mindenesetre úgy látszik, ha egyszer az SWEG koncessziója lejár, és más vasúttársaság veszi át az üzemeltetést, akkor az Ortenau-S-Bahn fogalom múlttá válik. És senkinek nem fog hiányozni.

A másként meg nem jelölt képeket a szerző készítette. 

Creative Commons Licenc
Ezen Mű szerzője Németh Attila, és a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! 4.0 Nemzetközi Licenc feltételeinek megfelelően felhasználható.
Based on a work at http://attus.hu

Azok a képek, amelyek forrása külön meg van jelölve, az ott megadott feltételekkel használhatóak fel.