Csoport

dscf3962.jpg

Busz a monheimi óvárosban
Busz a monheimi óvárosban

dscf3943.jpg

Langenfeld - Monheim járat
Langenfeld - Monheim járat

dscf3964.jpg

Autonóm busz a monheimi óvárosban
Autonóm busz a monheimi óvárosban

dscf3969.jpg

Autonóm busz Monheimben
Autonóm busz Monheimben

dscf3960.jpg

Autonóm busz közúti forgalomban
Autonóm busz közúti forgalomban
2020 elején Monheimben, kísérleti üzemben, megindult az önvezető autóbuszok közlekedése. Bár a megnevezés nem pontos, hiszen ezek a buszok sem közlekedhetnek buszvezető nélkül. Inkább egy kísérletnek, tapasztalatszerzésnek lehetünk tanúi, mintsem egy előremutató szolgáltatásnak.

Németország legnyugatibb tartományában, Észak-Rajna-Veszfáliában, kevés olyan város akad, amelynek ne lenne semmilyen kötöttpályás közlekedése. Monheim ezek közé tartozik. Ironikus módon a ma a városi buszokat és helyközi járatokat is üzemeltető társaság máig őrzi az egykori Monheim - Langenfeld mellékvonalat üzemeltető "Bahnen der Stadt Monheim" vállalat nevét. 

Monheim egyébként Düsseldorf közvetlen szomszédságában, a Rajna partján fekszik, 40 ezer lakosa van. Közlekedésének központja, vasútállomás hiányában, a buszállomás. Itt két kisebb áruház is található. Innét indulnak buszjáratok a településen belül, ill. közeli városokba, leginkább Düsseldorfba és Langenfeldbe. A járatok többsége héköznap 20 percenként közlekedik, este és hétvégén ritkábban. 

Media Box #488

Helyközi járat a buszállomáson

A buszállomástól gyalog néhány perc alatt az óvárosba juthatunk. Monheim sosem volt egy metropolisz, és óvárosa is erősen kisvárosi jellegű. Düsseldorf közelsége is meghatározó, napsütéses szombat délutánokon a fiatalok is inkább a tartományi fővárosba igyekeznek, mintsem az ahhoz képest kétségkívül vidéki atmoszférát árasztó helyi sétálóövezetbe. 

Az időseknek viszont ez a pár perc séta is sok lehet. A sétálóövezet azonban hagyományos buszjárattal nem tárható fel, egy rendes tizenkét méteres busz nemhogy a gyalogosok mellett, de még önmagában sem férne el mindenütt, sőt, egy-két ponton egy midibusz is nehezen menne el. Erre a szolgáltatásra tervezték bevetni a város első autonóm buszjáratát. Sőt, mivel nyílt közúton, más közlekedők közt, Németországban sehol nem jár még ilyen, ez nem csak a városban, de az országban is az első próbálkozás. 

Media Box #489

Autonóm busz a buszállomáson

A megnevezés, ami a viszonylatjelzésbe is beépítésre került ("A 01") némileg megtévesztő. A világ legtöbb országához hasonlóan Németországban is tilos közúton vezető nélküli járművek közlekedése, így ezek a buszok is csak sofőrrel közlekedhetnek, annak ellenére, hogy, legalábbis a forgalmazó szerint, képesek volnának az önálló üzemre. Ráadásul, mivel a szállítható személyek száma a vezetőt is ideértve 12 fő a forgalmi engedély szerint, ezért D, de legalábbis D1 kategória szükséges, azaz egy igazi buszvezetőre van szükség. Ténylegesen a busztársaság alkalmazottai dolgoznak az "autonóm" járaton is, az itt közlekedő buszvezetők külön képzést kaptak. 

A jármű, a már több helyről ismert Easymile EZ10, egy alsó középkategóriás személyautó méreteit idézi: szélessége és hossza majdnem pontosan 2 ill 4 méter, a tengelytáv 2,8 méter. Így mindenhol el tud menni, ahol egy személyautó elfér, egyedül a 2,8 méteres magasság lóg ki a személyautós kategóriából. A magassághoz az álló utasok szállítására van szükség. Ha a busz csak ülő utasokat szállítana, B kategóriával is vezethető lenne. Klasszikus értelemben vett vezetőülés, pedálokkal, kormánnyal, nincs is benne, az utastér a teljes belső teret kitölti. A sofőr is az állóhelyeken tartózkodik, egy, a jármű elektronikájára kötött laptoppal dolgozik. 

Media Box #490

A sétálóutcában

A busz kizárólag a kijelölt útvonalán közlekedhet. Ez egyfelől teljesen érthető, másfelől viszont nehézségeket is okoz: egyetlen, szabálytalanul parkoló autó megbéníthatja a vonal teljes forgalmát, hiszen a busz nem képes azt kikerülni. Az útvonal nagy része sétálóutcákban vezet, ami egyrészt jó, mert kevés itt az autó, másrészt az a kevés autó viszonylag sűrűn áll meg úgy, hogy emiatt a busz is leáll. Talán még el is férne az autó mellett, de nem képes a parkoló autót centizve kikerülni, kormány pedig nincs benne. 

Az önvezető automatika érezhetően kevésbé érzékeli a környezetet, mint egy élő sofőr. Természetesen igaz, hogy az automata sosem bambul el (ennél a sebességnél - erre még visszatérünk - ez fokozott veszély lenne egy igazi sofőrrel), sosem fáradt, nem bámul másfelé, és teljesen kizárt, hogy ittas legyen. Ugyanakkor sokkal kevésbé képes feldolgozni a környezetből érkező információkat, és megítélni, hogy mi veszélyes, mi veszélyelen. Sokszor fékez állóra olyan szituációkban is, amikor egy emberi járművezető balesetveszély nélkül tovább tudna közlekedni. 

De ez a kisebbik probléma. A nagyobb, hogy ilyenkor a busz emberi beavatkozás nélkül nem indul el. A sofőr egy viszonylag bonyolult eljárással tudja a járművet irányító szoftver számára jelezni, hogy nincs semmi baj, lehet menni tovább, emiatt egy ilyen megállás általában egy percnél hosszabb ideig tart. Mindezt akár olyan szituációban, ahol egy emberi sofőr nem is állna meg. Ezzel olyan időszakokban, amikor viszonylag sok a gyalogos az óvárosban, eléggé el tud húzódni a menetidő. 

Media Box #491

Az óvárosban

Az emberi reakciók hiánya máshol is jelentkezik. Az óváros szélén a busz egy rövid szakaszra kikanyarodik egy főútra. Itt elsőbbséget kell adnia. Jóval óvatosabban indul el, mint egy ember tenné, de igazán komikus az a jelenlet, amikor egy, a főúton érkező autós elengedné a buszt, de a busz ezt nem érzékeli, és nem indul el. 

Media Box #492

Közúti forgalomban

A busz maximális sebessége 20 km/h. Nyilvánvalóan nem közúti forgalomra tervezték ezzel a sebességgel. Ahol mégis elhagyja a sétálóövezetet, hamar feltorlódnak mögötte a gépkocsik. Emiatt a tesztidőszak első részén a városházára rengeteg tiltakozás érkezett, autósok követelték, hogy ezt a lassú, ám méretei miatt nehezen megelőzhető járművet tüntessék el a forgalomból. A problémát enyhítheti, ha elkészül egy, a belvárosban éppen a bezető időszakban folyamatban lévő felújítás, ezután a busz arra fog közlekedni, és ezáltal jelentősen lerövidül a normál forgalomban megtett távolság. 

A busz minden időszakban 15 percenként jár. Egy teljes kört a menetrend szerint kereken 30 perc alatt tesz meg, így az üzemhez három kocsinak kell rendelkezésre állnia. A Bahnen der Stadt Monheim ennél többet szerzett be, tartalékkal is számolnak. Ezzel a terheléssel egy kocsi a bő 16 órás üzemnapot nem is tudja töltés nélkül végigdolgozni, ezért is van szükség több járműre. A negyedórás követés mellett óránként 44 utast tud a járat elszállítani.

A tesztidőszak terveit a koronavírus-járvány teljesen szétzilálta, a közlekedés előbb leállt, majd később újraindították, de korlátozott utasszámmal, egyszerre 3 utas szállítható. 

Media Box #493

A sétálóutcában

Összességében az látszik, hogy ennek az üzemnek a jármű kis méretein és ebből fakadó bevethetőségén kívül nem sok haszna van. Ugyanúgy leköt egy munkaerőt, mintha rendes busz menne, ehhez képest alig néhány főt képes elszállítani. Bár ott egy sofőr, mégis lassabb és körülményesebb a közlekedés, mintha ténylegesen ő vezetne. Alacsony sebességéből fakadóan a járműforgalmat is akadályozza. Ráadásul a busz már-már kötöttpályás, hiszen más útvonalra csak előzetes tervezés után mehet, spontán még egy kisebb akadályt se tud kikerülni. A kötöttségek miatt viszont normál méretű busszal nem pótolható, így kimagaslóan zavarérzékeny a közlekedése. A kocsi kis métereiből fakadóan a szállítható utasok száma még a járványtól eltekintve is nagyon alacsony.

Bár az "autonóm" buszüzem kétségkívül nagyon innovatív, kitüntetést is kapott a szövetségi kormánytól, de a tapasztalatok azt is megmutatják, hogy a rendszer szélesebb körű bevetésre egyelőre nem alkalmas. 

A másként meg nem jelölt képeket a szerző készítette. 

Creative Commons Licenc
Ezen mű szerzője Németh Attila, és a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! 4.0 Nemzetközi Licenc feltételeinek megfelelően felhasználható.
Based on a work at http://attus.hu

Azok a képek, amelyek forrása külön meg van jelölve, az ott megadott feltételekkel használhatóak fel.