2019. szeptember 7-én nyílt napot tartottak a kölni közlekedési társaság, a KVB főműhelyében, ahol a villamosokat javítják, ill. felújítják.

A KVB nyílt napot hirdetett a főműhelyben. Előzetes regisztráció nélkül lehetett a programon részt venni. Elvileg a portán kellett az érdeklődőknek jelentkezniük, ami a gyakorlatban annyit jelentett, hogy a portás mindenkit eligazított, melyik ajtón menjünk be. A főműhely étkezőjébe jutottam. Itt már néhányan várakoztak. Egy alkalmazott elmondta, hogy kb. 15 perc múlva indul a következő csoportos vezetés (csak csoportosan mehettünk be), addig itt kell várni. A büfé nyitva volt, ill. egy nagy képernyőn kisfilmeket vetítettek a kölni közleekdésről, nyilván csak azért, hogy a várakozás kevésbé unalmasan teljék. 

Egyszer csak szóltak, hogy akkor most jöjjünk. Röviden elmondták, hogy a főműhely mikor épült és ki tervezte (a múlt század elején, és egy kölni építész), majd ismertették a szabályokat: kövessük a vezetőnket, a kijelölt útról ne térjünk le, stb. Fényképezni szabad, egyetlen feltétellel: embereket nem fotózhatunk. Mivel szombat volt, senki nem dolgozott a műhelyben, így viszonylag könnyen volt teljesíthető a feltétel. A csoportos vezetést egyszer kellett félbeszakítani, mert egy hirtelen lezúdúló zápor olyan erővel verte a tetőt, hogy vezetőnket egyáltalán nem hallottuk. 

Elmondták, hogy a KVB-nek három villamos járműtelepe van. Egyik sem itt. A napi kabantartást, kisebb javításokat a járműtelepeken végzik, ide akkor kerül egy villamos, ha nagyobb javításra van szükség, ill. itt tudják a kerekeket cserélni. Az egész vezetés főként a futóművekre, forgóvázra, kerekekre fókuszált. Bizonyos eszközök alkatrészek nyilvánvalóan a látógatók számára voltak előkészítve. 

Media Box #483

Magaspadlós kocsi forgóváza

Megnézhettük, milyen forgóváza van egy magaspadlós, és milyen egy alacsonypadlós villamosnak (Kölnben kb. a hálózat felén magaspadlós, másik felén alacsonypadlós villamosok közlekednek, erről részletesebben írtam ebben a cikkben). Vezetőnk részletesen elmagyarázta, mi micsoda a forgóvázban. Nem volt könnyű dolga, mert a mintegy húszfős csoportban volt teljesen laikus érdeklődő éppúgy, mint alaposan felkészült közlekedésbarát. 

A folytatásban megtekinthettünk különböző előkészített alkatrészeket. Raklapokra előkészítve megnézhettük, milyen állapotban érkezik meg egy kerékabroncs a gyártótól (bal szélen), milyenre csiszolva szerelik fel (középen), és hogy néz ki, amikor már selejtezik (jobb szélen). Megmutatták azt a gépet is, amivel az abroncsot felhúzzák a kerékre. 

Ezután következett az a rész, ahol a javítás alatt álló ill. arra váró villamoskocsik állnak. Az itt állók egy részén csak futóművet cserélni, egy részük baleset vagy meghibásodás miatt került ide, míg a magaspadlós, ún. B-kocsik egy részét felújítják. 

Media Box #486

Villamoskocsik akna felett

Amin kerekeket kell cserélni, az a kocsi értelemszerűen meg van emelve, a többiek akna felett állnak. 

A vezetés kb. egy órás volt. Több képet is csináltam, azok ebben az albumban tekinthetőek meg

A másként meg nem jelölt képeket a szerző készítette. 

Creative Commons Licenc
Ezen mű szerzője Németh Attila, és a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! 4.0 Nemzetközi Licenc feltételeinek megfelelően felhasználható.
Based on a work at http://attus.hu

Azok a képek, amelyek forrása külön meg van jelölve, az ott megadott feltételekkel használhatóak fel.