A vegyes jellegű kötöttpályás megoldások térhódítása elérte a spanyolországi Alicante városát is.

Az olvasó bizonyára furcsának találja, hogy a címben és a bevezetőben mintha nem ugyanarra a városra történne utalás. Pedig mégis. A város, ahol járunk, a Földközi-tenger partján, Spanyolország Comunidad Valenciana tartományában fekszik. Ennek a környéknek a lakói a katalán nyelv egyik, valenciainak (valenciana) nevezett nyelvjárását beszélik. A város neve sem azonos a spanyol és katalán nyelvhasználatban: a spanyol változat Alicante, a katalán Alacant. Mindkét névváltozat hivatalos, a helyiek a napi beszédben értelemszerűen a lokális változatot használják, de sok helyütt találkozunk a spanyol verzióval is.

dvd4_img0537.jpg

Kétnyelvű tábla

Media Box #337

Kétnyelvű tábla

A város lakossága 330 ezer, elővárosokkal együtt 450 ezer, a szomszédos Elche régióval együtt mintegy 750 ezer fő.

TRAM Alicante

A kisvasút

1914-ben épült meg egy keskeny nyomközű vasútvonal Alicantéből a tengarparton Beindormon át Alteába. Ezt azután továbbépítették, a hegyen át Déniába vezető szakaszt két évvel később adták át. Ennek a vasútvonalnak az alicantei kezdőpontja La Marina állomás volt, a kor szokásának megfelelően a város akkori szélén, összeköttetés nélkül a többi vasútvonallal. A mintegy 90 kilométeres vonal végig egyvágányú volt.

alicantetramfgv.jpg

Az FGV La Marina állomása
A Wikiről (letöltve: 2015. okt. 27.)

Media Box #338

La Marina állomás

Hosszú ideig semmi lényegi változás ezen a vonalon nem történt, majd 1984-ben új dízel motorkocsikat szereztek be. 1986-ban az akkor alapított Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (Valenciai Tartományi Vasutak, FGV) kezelésébe került, a régió valamennyi keskeny nyomtávú vasútvonalával együtt.

dvd4_img0541.jpg

2300-as motorkocsi La Marina állomáson

Media Box #339

2300-as sorozatú dízel motorvonat

A fejlesztések

1986 után Spanyolország közlekedési infrastruktúrája óriási fejlődésen ment keresztül. Az ország ebben az évben lépett be az Európai Unió jogelődjébe, az Európai Közösségbe, majd, főként a 90-es és a 2000-es években, rengeteg közlekedési beruházást hajtottak végre uniós pénzekből. Több ezer kilométer autópálya, nagysebességű vasutak épültek, és ebbe a vonulatba illeszkedett az alicantei kisvasút modernizációja is.

Az 1990-es évek végére már komoly igény mutatkozott a városban egy modern, nagy kapacitású kötöttpályás közlekedési eszközre, mivel a jól kiépített úthálózat ellenére a belváros és az üdülő-övezetek közlekedése megoldatlan maradt. Ez főként a nyári csúcsszezonban okozott problémákat, amikor elárasztották a külföldi turisták a várost, és a környékbeli tengerpartot.

1999-ben indult meg az Alicantei Városi Villamos (TRAM Metropolitano de Alicante vagy TRAM Metropolità d'Alacant). A projekt célja első lépésben a Benidorm felé vezető kisvasúti vonal modernizációja, villamos-üzemre átalakítása, Alicante felől pedig a meghosszabbítása egy megállónyit, Puerta del Mar állomásra. Az első elkészült szakaszt 2002-ben adták át; 2003-ra pedig Alicante – El Campello közt megindulhatott az új rend szerinti közlekedés. A vonalat villamosították és kétvágányosra építették át, megújult az összes állomás is.

alicante_trams.jpg

Puerta del mar
A Wikiről (letöltve: 2015. okt. 27.)

Media Box #340

Puerta del Mar, az egyetlen villamos-jellegű szakasz

Ekkor szerezte be az FGV a 3800-as sorozatú villamoskocsikat erre a vonalra. Ezek utóbb túl kicsinek és túl lassúnak bizonyultak erre a forgalomra, utóbb Valenciába adták tovább őket, de ezekkel indult meg a közlekedés Alicantében 2003-ban.

Puerta del Mar és El Campello között a menetidő 25 perc volt.

A vonal nagy része továbbra is vasúti jellegű maradt, ami nem csupán a követési időkben mutatkozott meg, hanem abban is, hogy itt is a vasúti előírások érvényesek. Így a járműveknek meg kellett felelni mind a vasútra, mind a villamosra vonatkozó szabványoknak, és a járművezetőknek is mindkét fajta képesítéssel rendelkezniük kellett.

Mivel a Déniába vezető szakaszt egyelőre nem tervezték villamosítani, nekiálltak az ott közlekedő dízel motorvonatok felújításának. A felújított változat a 2500-as sorozatszámot kapta.

15278349361_1262a5b397_o.jpg

Modernizált, 2500-as alicantei kocsi
Patrick1977Bln képe a Flickrn (Letöltve: 2015. okt. 27.)

Media Box #341

2500-as motorkocsi

A városi alagút

Azonban a fentebb írt fejlesztések nyomán a vasút még mindig csak a város széléig jutott el, és emiatt a nagyfokú modernizáció ellenére sem lett igazán vonzó. A tengerparton a nagyfokú beépítettség miatt felszíni továbbvezetésben nem gondolkodtak. Ezért kétféle további fejlesztésbe kezdtek:

  • Sangueta állomástól egy kiágazással egy hosszú viadukton elkanyarítani a vonalat az alicantei városközpont felé, ahol alagútban tárhatja fel Alicante belső részét.
  • Egy kiágazó vonal kiépítése a vasút által elkerült délkeleti üdülőövezet felé.

Ennek a déli kiágazásnak az első megállója a Sergio Cardell téren nyílt meg, és annak a nevét is viseli. A megálló kiépítése elüt a kissé sematikus módon kialakított (ez az egy ütemben kialakított hálózatok sajátossága) többségtől, és építészeti nívódíjat is kapott.

247898657_f8e361b83c_o.jpg

Sergio Cardell megálló
jesarqit képe a Flickrn (Letöltve: 2015. okt. 27.)

Media Box #342

Glorieta Sergio Cardell

Ezután a villamos ezen a területen egy hurkot ír le, és úgy tér vissza a fővonalhoz. Ez a szakasz 2006-ban készült el, és ekkor kezdték meg a városi alagút építési munkálatait is.

8112447653_af8c70a855_o.jpg

Alicante
William Helsen képe a Flickrn (Letöltve: 2015. okt. 27.)

Media Box #343

A belváros felé vezető viadukt

2007-ben befejeződött a vasúti vonalon a La Vila Joiosa – Benidorm közti szakasz korszerűsítése is. Ugyanebben az évben megnyílt a Sangueta állomástól a belváros felé vezető viadukt, és az ottani alagút legeleje, Mercado állomásig. Ettől kezdve az 1-es vonal már innen indult a vasúti rész felé, és Creuetáig közlekedett, majd 2008-tól már Benidormig jártak Alicante felől a villamosok.

6277837673_0d21653f4a_o.jpg

Mercado állomás
William Helsen képe a Flickrn (Letöltve: 2015. okt. 27.)

Media Box #344

Mercado, az első alagúti állomás

De ekkor már nem a régi 3800-as kocsikat használták, hanem a Vossloh vasútijármű-gyártól rendeltek új, korszerű szerelvényeket. Ezek, a karlsruhe-i ill. a Saarbahn-kocsikhoz hasonlóan csak a kocsivégeken rendelkeznek ajtóval. Az ajtók körüli részek elsősorban a rövid távú utazásokhoz lettek kialakítva (több állóhely), míg a jármű középső része a távolabbra utazókat szolgálja, ott nincsnek állóhelyek, az ülőhelyek pedig valamivel kényelmesebbek, mint amit a városi villamosokon megszokhattunk.

dvd4_img0532.jpg

4100-as kocsi Sangueta állomáson

Media Box #345

4100-as kocsi

A Benidormig óránként közlekedő 1-es járat mellett szükség volt a belső, nagyobb forgalmú részeken egy sűrítő járatra. A 3-as villamos ugyanazon az útvonalon közlekedik, de csak El Campellóig, és valamivel sűrűbben is: általában 30 percenként, csúcsidőben pedig ezen kívül is indulnak még sűrítő járatok. Ezzel párhuzamosan az 1-es járatot zónázóvá alakították át, Lucenta és El Campello közt nem áll meg sehol. Egészen pontosan itt úgy jelölik ezeket a viszonylatokat, hogy L1 és L3 (a spanyol "vonal" jelentésű, línea szóból). Erre a járatra viszont már olyan villamoskocsikat vásároltak, amelyek a rövid távú utazásokhoz lettek tervezve. A Bombardier Flexity Outlook típushoz tartozó járművek itt a 4200-as sorozatszámot viselik.

dvd4_img0531.jpg

4200-as villamoskocsi Sangueta állomáson

Media Box #346

4200-as kocsi Sangueta megállónál

A kocsik teljes hosszban alacsonypadlósak, az ajtók száma és a belső tér is a városi, villamos-jellegű utazásokra lett optimalizálva.

dvd4_img0552.jpg

4200-as kocsi belső tere

Media Box #347

4200-as kocsi belső tere

A belvárosi alagutat tovább fúrták, és 2010. júniusában újabb egy megállónyi hosszabbítást adtak át, az új végállomás a Plaza de los Lucerosnál lett.

dvd4_img0555.jpg

Luceros állomás

Media Box #348

Luceros állomás

Ezzel a meghosszabbítással jelentősen átalakultak már az utazási szokások: az utasok többsége ide akart utazni, nem pedig a régi, tengerparti állomások felé.

dvd4_img0556.jpg

4100-as kocsi indul Luceros állomásról

Media Box #349

Villamos Luceros állomáson

Ezért átalakították a vonalhálózatot: az L1 és L3 mellett az L4 is ide került (ez az a járat, amely Sergio Cardell felé leágazik).

dvd4_img0557.jpg

Luceros lejárata

Media Box #350

Luceros állomás, 3 kijelzett járattal

Így immár Luceros és Lucentum állomások között minden viszonylat ugyanazt az útvonalat használta.

dvd4_img0522.jpg

Placa de los Luceros

Media Box #351

Plaza de los Luceros / Plaça dels Estels

De a régi szakaszt sem akarták teljesen feladni, ezért indult egy kiegészítő járat, 4L jelzéssel, ez csak Puerta del Mar és Sangueta között ingázott, egyetlen kocsival. Sangueta állomáson csatlakozása volt az L4-hez kifelé irányban. A félóránként járó villamosra azonban nem sokan vártak, akkor inkább más megoldást választottak, így végül az alacsony kihasználtság miatt a 4L járat 2013-ban megszűnt.

dvd4_img0551.jpg

L4 és 4L együttállása

Media Box #352

L4 - 4L átszállás a megszűnés előtt

Ezzel már minden vonal a külső végállomása felől az alagútba érkezik és Luceros állomásig közlekedik. A régi kisvasút Sangueta - La Marina szakaszán megszűnt a közlekedés, csakúgy, mint az alig tízéves La Marina - Puerta del Mar villamosvonalon.

Az egész projektet ma némileg abszurddá teszi, hogy az ilyen infrastruktúrán megszokotthoz képest lényegesen ritkábban, és jelentősen alacsonyabb utasszámmal járnak a villamosok. A nap legnagyobb részében mindegyik járat 30 percenként közlekedik jelenleg, azaz átlagosan tízpercenként jön egy nem túl hosszú (32 vagy 37 méteres), nem feltétlenül tömött szerelvény. Azaz egy erősebb autóbusz-vonal terhelése jelenik meg a belvárosi alagúton. Kérdéses, hogy ha nem ömlött volna hozzájuk az elmúlt években szinte ellenőrizetlenül az EU-forrás, akkor is belekezdtek volna-e egy ilyen beruházásba.
A külső irányú kiépítés már befejeződött, az L1 Benidormig közlekedik (El Campello után egy vágányon); ott át lehet szállni a kisvasútra Dénia felé. Formailag ezt a vasútvonalat is integrálták a hálózatba: L9 jelzéssel közlekedik, és a dízel-motorkocsikra ráírták, hogy ez egy villamos – ha esetleg valaki magától nem jött volna rá.

j29_510_bf_benidorm.jpg

Benidorm állomás
A Wikiről (letöltve: 2017. nov. 21.)

Media Box #353

Átszállás Benidormban

A megállók kiépítése nem teljesen azonos, de lényegében egy sémára épül. Mindegyiknek része a vizuális utastájékoztatás (menetrendek, térképes ábra, jegytípusok felsorolása), sokhelyütt elektronikus kijelző mutatja, hogy mikor jön a következő villamos.

dvd4_img0539.jpg

La Marina megálló

Media Box #354

La Marina megálló

A fontosabb utazási információk a katalánon kívül fel vannak tüntetve három idegen nyelven (német, angol, spanyol) is.

dvd4_img0528.jpg

Saguenta megálló

Media Box #355

Sangueta megálló

Meglehetősen tanulságos az L2 vonal története. Ez az alagútból indulva nem a tengerpart, hanem a város északi részén fekvő lakóterületek és az egyetem felé épült ki. Hosszas viták övezték már a tervezését is, merre menjen, milyen paraméterekkel épüljön meg. 2011-re végül valahogy mégis elkészült, ünnepélyesen át is adták, de rögtön még aznap le is állították, mivel az üzemeltetésre nem volt pénz. Az EU ugye arra nem ad forrást.

plano-tram.jpg

Az alicantei hálózat

Media Box #356

A hálózat

Ezután még két évig foly a vita az üzemeltetési költségekről, míg végül 2013. szeptemberében átadták a forgalomnak a két éve készen álló villamosvonalat. Az új átadás nem sikerült túl ünnepélyesre, mivel a helyszínre érkező politikusok egy tüntetéssel voltak kénytelenek szembesülni, amit a rendőrség ugyan elrendezett, de az egész ünnepség végül elmaradt. Sebaj, két évvel korábban úgyis megtörtént már a szalagátvágás. Most viszont legalább már tényleg járnak a villamosok.

A Cercanías

A városi alagutat tovább akarják vezetni, egy megállónyira van az állami vasúttársaság, a Renfe állomása. Ennek elérése esetén az utasszám komolyabb emelkedésében is lehet bízni. Már csak azért is, mert ide nem csupán regionális járatok érkeznek, hanem a Renfe nagy sebességű járatai is. A helyi személyvonatok két irányban is Cercanías jelzéssel közlekednek, ami szó szerint "elővárosi"-t jelent, bár a vasúti jelentéstartalma bővebb, leginkább a német S-Bahn fogalommal lehet összevetni.

estacion-alicante-terminal-adif.jpg

Alicante, vasútállomás
A Wikiről (letöltve: 2017. nov. 23.)

Media Box #357

A vasútállomás

A Cercanías Alicante-Murcia márkanevű szolgáltatás alá három vasúti viszonylat tartozik, ebből a C-1 (Alicante – Murcia) és a C-3 (Alicante – San Vicente) vonal Alicantéből indul, a C-2 (Murcia – Águilas) ezt a várost nem érinti.

A Cercanías megjelölés itt leginkább csak márkanévként szerepel, nem történt semmilyen fejlesztés ahhoz képest, mint amikor ugyanezek a járatok sima személyvonati megjelöléssel közlekedtek. Jellemző, hogy a C-1 vonala ott halad el az alicantei repülőtéri terminál közelében, de még egy sima megálló sem épült. Pedig egy ekkora régióban bőven lehetne fejlesztési lehetőség a vasútban. Vagy legalábbis lehetett volna, amikor még az EU-ból ilyesmire, és nem bank-konszolidációra ömlött a pénz.

A nem túl összetett hálózat gerince az Alicante – Elche – Murcia közti 76 kilométeres vonalon közlekedő C-1 járat. Ez sem közlekedik túl sűrűn, hétköznap egész nap óránként, hétvégén csak kétóránként.

dvd4_img0569.jpg

Cercanías-vonat Alicantében

Media Box #358

A C-1

A másik két vonalon ennél is ritkább a közlekedés, a C-2 két-három óránként jár, de 15 és 21 óra közt nincs vonat egyáltalán, a C-3 pedig nem ütemes menetrend szerint közlekedik, a követési idők jellemzően egy és két óra közt szóródnak.

Az érintett vonalak nagy része nincs villamosítva, így ott dízel-motorvonatok közlekednek.

A villamos és a vasút összeéréséből nem várható, hogy egyik vagy másik vasúti vonalat átállítják a villamos üzemére, mivel ehhez a vasutat nem csak villamosítani kellene, hanem teljesen át is építeni, az eltérő nyomtávok miatt. Így aztán a közeljövőben ebből az irányból sem várható az utasszám robbanásszerű növekedése.

dvd4_img0566.jpg

Cercanías és Talgo

Media Box #359

592-es sorozatú szerelvény

Úgyhogy egyelőre a villamosfejlesztés impozáns, de nem tapossák egymás lábát az utasok. Kérdéses, hogy egy komolyabb járatsűrítésnek mi volna az eredménye, de ez duplán is pénzkérdés: a meglévő járműállományból kb. ennyit lehet kihozni (ez amúgy azt is jelzi, hogy eleve nem gondolkodtak jelentősebb utasszámokban, mégis kaptak komoly EU-támogatást), új beszerzésre jelenleg nem nagyon látszik lehetőség. Az utasszám évről évre emelkedik, de még 2012-ben is csak 6 millióan (azaz egy átlagos munkanapon körülbelül 25 ezren) vették igénybe a szolgáltatást.

A vasúti kínálat pedig eleve nem is túl vonzó (fejlesztésre itt sincs esély), így az sem valószínű, hogy a vasúti utasok fogják megrohamozni a villamost. Mindenesetre a két hálózat legalább átszállási kapcsolatként történő összeérése rontani biztosan nem fog a helyzeten.

A másként meg nem jelölt képeket a szerző készítette. 

Creative Commons Licenc
Ezen mű szerzője Németh Attila, és a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! 4.0 Nemzetközi Licenc feltételeinek megfelelően felhasználható.
Based on a work at http://attus.hu

Azok a képek, amelyek forrása külön meg van jelölve, az ott megadott feltételekkel használhatóak fel.