A kölni S-Bahn II: A mai hálózat

Tartalommegosztás

Feliratkozás Tartalommegosztás csatornájára

Csoport

Szándékos megosztottság

Köln, Heumarkt
A 60-as években Kölnben is megkezdődött a villamoshálózat átalakítása. Mivel az új fejlesztésekkel mindig az aktuálisan legmodernebb megoldásokat követték, mára egy, az egyenetlen növekedés minden jelét felmutató, de mégis jól használható villamoshálózattal találkozhatunk.

Köln csonka metrója

Severinstraße
A belváros és a déli városrész közlekedési problémáit is enyhítené az új észak-déli belvárosi alagút. Az építés során fellépő nehézségek azonban jelentősen kitolták az átadást, és egészen érdekes átmeneti állapotokat eredményeztek.

A kölni S-Bahn I: A hálózat alapjai

A hídról a Hauptbahnhofra kanyarodó szerelvény
A Rajna-Ruhr S-Bahn-hálózat déli vége a 80-as évektől önálló fejlődésnek indult.
Az ezredfordulóra kialakult a kölni S-Bahn gerince. Később nyílt még néhány új vonal; ezeket, és a mai helyzetet tekintjüt át.

További fejlesztések

Az aacheni vonal Ehrenfeldnél
Az aacheni vonal Ehrenfeldnél

Amikor kiépült a Köln-Aachen(-Brüsszel) nagy sebességű vasút, akkor a vonal négyvágányúsításával lehetőség nyílott egy új S-Bahn-vonal létrehozására ebben az irányban is. Átmenetileg egy új vonalat hoztak létre, S13 jelöléssel, amely Köln Messe/Deutz állomásról indulva a Hauptbahnhofon át közlekedett Dürenig. A csúcsidei zsúfoltság kezelésére munkanap reggel és délután sűrítőjáratok is közlekedtek Deutz és Horrem között, így a vonal belső részén csúcsidőszakban tízpercenként járnak a vonatok.

Ezt követően bővítették ki Köln és Siegburg között a vasútvonalat úgy, hogy az ICE és az S-Bahn már nem azonos vágányokat használ, így nem is tartják fel egymást (ez a szakasz a Köln-Frankfurt nagy sebességű vonal része).

2004-ben nyitották meg a repülőtéri vasútvonalat. Ez Kölntől egy darabon az RB25 vonalán halad, majd a Frankfurter Strasse után leágazik, és egy alagútban éri el a Köln-Bonn „Konrad Adenauer” repülőteret.

A repülőtéri megálló
A repülőtéri megálló

A repülőtér alatt nem fejállomás van, hanem a vonal tovább folytatódik, és egy S-kanyarral csatlakozik a Köln-Siegburg vonalhoz. Ehhez kapcsolódva átalakították a vonalhálózatot kissé: A düreni vonalat összekötötték az S12-vel, így létrejött még egy átmérős járat (Düren – Köln – Siegburg – Hennef). Létrehoztak egy új S13-ast, ez Köln Hansaringtől indul a repülőtérre, majd tovább Troisdorfba. A düreni ág csúcsidei sűrítését is az S13-ra bízták, így ez a járat csúcsidőszakban Horremig, egyéb időszakokban csak a Hansaringig közlekedik Troisdorfból, a repülőtéren át. Az S12 által így felhagyott Hansaring – Nippes szakaszra az S6-ot küldték be, hogy sűrítse az S11-et.

A 2015-ös menetrendtől az S6 vonalán már nem x-kocsikból álló ingavonatok közlekednek, hanem 422-es motorvonatok. Ezek sokkal dunamikusabbak, mint a régi 143-as mozdonyok voltak, ezért a típusváltással érezhetően lecsökkent a menetidő Düsseldorf és Köln között. Ezt úgy használták ki, hogy csúcsidőben az S6 vonalát meghosszabbították a chorweileri lakótelepig, így sűrítve az S6-ot. A fordulóidő ezzel ugyanannyi, mint korábban csak Köln-Nippesig volt - ehhez azonban arra is szükség volt, hogy Nippes és Chorweiler között reggel csak befelé, délután csak kifelé áll meg a közbeeső megállókban a vonat.

Egy tipikus városon belüli megálló (Trimbornstrasse)
Egy tipikus városon belüli megálló (Trimbornstrasse)

A jobb kapacitás-elosztás érdekében az S12 és S13 vonalán létrehoztak S19 jelzéssel egy újabb betétjáratot, ez nem lát el újabb területeket. Ezzel alakult ki a 2015-ös hálózat, amely összesen 5 S-Bahn és 1 Regionalbahn-vonalból áll, az S-Bahn-járatok 20, az RB25 pedig harmincpercenként közlekedik.

Ezek közül Az S6 és az S11 ill. az S12 és az S19 majdnem az egész városon át együtt halad. Ezeken a szakaszokon a járatok össze is vannak hangolva, azaz csúcsidőben az S16 és az S11 északkeleti részeit leszámítva mindenütt tízpercenként jön vonat. Így a fonódó szakaszokon elég sűrű követés tud kialakulni ahhoz, hogy akár rövidebb szakaszra is megfelelően vonzó alternatívát kínálhasson fel az S-Bahn – a külső részeken pedig valamivel ritkábban jár, de még mindig elfogadható követéssel.

A hálózat 2015-ben
A hálózat 2015-ben

A mai üzem

S-Bahn Köln
S-Bahn Köln

2008 óta nevezik a marketingben S-Bahn Köln néven a hálózatot. Ugyanakkor a kölni S-Bahn nem válik külön világosan a Rajna-Ruhr hálózattól. Azzal két helyen (S6, S11) is összeér, és nincs sehol definiálva, hogy mettől meddig Köln ill. Ruhr. Már csak azért sem, mert az S11 egészen a düsseldorfi repülőtérig S-Bahn Köln márkajelzéssel közlekedik, és az S6 szerelvényeiről sem kaparják le a „Rhein-Ruhr” matricát Langenfeldnél. Az RB25 nem része az S-Bahnnak, de a belső részeken az S-Bahn vágányait használja, és menetrendje is az S-Bahnnal azonos lapon szerepel, nem a többi személyvonat között.

A villamosított vonalak mindegyikén magaspadlós S-Bahn-vonatok közlekednek, a három kölni illetőségűn (S11, S12, S13) 423-as motorvonatok, a Ruhr-vidéki vendégen (S6) 2014-ig x-kocsikból álló ingavonatok, 2015 óta 422-es motorvonatok.

Magaspadlós és lépcsős beszállás
Magaspadlós és lépcsős beszállás
Magaspadlós és lépcsős beszállás

Az RB25-ön ez nem lehetséges, itt szükség van az alacsonypadlós járművekre, mert az önálló rész megállói közül némelyiken igen alacsony a peron, sok helyen még a kitolt lépcsőkre is szükség van. 2015-től ezen a vonalon kizárólag új, Köln környékén "Vareo" fantázianévvel üzembe helyezett motorvonatok járnak.

Tipikus: 423-as, középmagas peron, lakóházak és négy vágány
Tipikus: 423-as, középmagas peron, lakóházak és négy vágány

Mindazonáltal a tisztán magaspadlós kocsik által járt részeken sincs mindenhol 960mm-es peron, mivel például az S12 délkeleti részén az S-Bahn bevezetésekor felújítottak minden állomást, de akkor még Silberling-ingák jártak, így a peront 760mm-es magasságon hagyták, a 423-as motorkocsik bevezetésekor pedig az amúgy még jó állapotban lévő létesítményeket nem építették át még egyszer.

Az S-Bahn szinte mindenütt elkülönített pályát kapott, sőt a legfőbb csomópontokon (Deutz, Hansaring) az elágazások is szintben elkülönítve kerültek kiépítésre, így a többi vasúti forgalommal alig zavarják egymást, csupán néhány kisforgalmú szakaszon keveredik az S-Bahn a távolsági és regionális forgalommal. Így, bár technikailag nincs különbség, gyakorlatban mégis szinte teljesen külön életet él az S-Bahn.

A jövőbeli tervek

Fejlesztés kell az S-Bahnhoz
Fejlesztés kell az S-Bahnhoz

Az egyik leginkább kézzelfogható terv az RB25 tényleges S-Bahnná alakítása. Ehhez több szakaszt át kellene építeni, mert a vonal ma nagyrészt egyvágányú, alacsony paronokkal. A villamosítás a mai, korszerű dízel-motorvonatok mellett talán még az S-Bahn-ütemhez sem látszik célszerűnek. A peronok megemelése viszont elkerülhetetlen, az S-Bahn márkanévhez nem párosulhat többlépcsős beszállás. A marketingen túl az utasszám is igényli már csúcsidőszakban a mai félórásnál sűrűbb követést, amihez viszont mindenképpen legalább szakaszosan kétvágányosítani kell a vonalat. 

A fenti térképen is látszik, hogy a kölni S-Bahn ma eléggé féloldalas, az S12-től minden más vonal észak ill. kelet felé esik, a délnyugati oldalon nincs S-Bahn. A legnagyobb szabású terv ennek a területnek a modernizációját tűzte ki célul: S-Bahn jöhetne létre a belvárost elkerülő körvasúton, a dél felé haladó vasútvonalon, ill. a városhatáron kettéágazó vonal mindkét ágán, Euskirchen ill. Bonn felé (az elágazás maga már nem látszik a térképvázlaton, a lila színnel jelölt részen a két vonal együtt fut).

A körvasút
A körvasút

A városon belüli fejlesztésre ugyanakkor nem mutatkozik elemi igény. Ma Euskirchen felől kettő, Bonn felől három vonat érkezik óránként, csúcsidőben sűrítőjáratokkal, és ez elegendőnek tűnik a helyi forgalom levezetésére. Ráadásul a dél felé kifutó vonal mindkét oldalán két-három háztömbnyire húzódik a Stadtbahn egy-egy vonala is.

Bonn felé ezen kívül két Stadtbahn-vonal (16, 18) is biztosít HÉV-szerű eljutást, sok köztes megállással, de komoly igény van a két város közti gyorsvonatokra is, kérdéses, hogy a kétvágányos vonalon egy S-Bahn mellett hány ilyen maradhatna. Bonn városán belül is a vasútvonallal végig párhuzamosan fut a metró, a legtöbb helyen akár csak egy saroknyira. De így is két vonalat terveznek Bonn felé létrehozni, így egész nap 15 percenként járna a két város közt az S-Bahn. Már legalábbis a Rajna bal partján, mert a tervekben szerepel egy jobbparti összekötés is: Siegburgtól mehetne tovább az S13 Bonn-Beuel felé. 

Nagyobb lenne az igény Euskirchen felé. Itt ma óránként egy gyors- és egy személyvonat közlekedik. A személy a helyi igényeket nem tudja kielégíteni, ezért a gyorsoknak is meg kell állni több köztes állomáson is, így kiegyenlítve a terhelést – gyakorlatban ez azt jelenti, hogy mindkettő zsúfolt lesz, egy-egy kritikus időpontban akár utaslemaradásig.

Ráadásul a nagy távolságra (Gerolstein, Trier felé) közlekedő gyorsítottaknak nem hiányoznak ezek a köztes megállások. Igény volna tehát a lassújáratok sűrítésére, akár húszperces ütemben, így a RegionalExpresseken pedig elhagyva akár három megállást. A probléma az, hogy Hürth-Kalscheuren (a két déli vonal elágazása) és Euskirchen között nincs ma előzési lehetőség, márpedig az RE biztosan utolérne legalább egy S-Bahnt, tehát az infrastruktúra fejlesztésére is szükség volna. Ez a vonal nem villamosított, így ideális folytatás volna az RB25-ből kialakított S-Bahn számára.

Összefoglaló

Az S-Bahn Kölnben csak kismértékben járt új területek feltárásával (Köln-Chorweiler, Köln-Bonn repülőtér), de a vasúti közlekedés színvonalának jelentős emelkedését hozta magával. Forradalmi változást nem hozott, de a közlekedés feltételeinek javításával sok új utast vonzott a vasútra, sok helyütt akár városon belüli utazásokra is. Tulajdonképpen pont ez a lényege.

A kölni dóm és a Hauptbahnhof

A térképvázlatokat a szerző készítette, a Google Maps eszközeinek felhasználásával.

Helyszín: 

Köln, Németország

A másként meg nem jelölt képeket a szerző készítette. 

Creative Commons Licenc
Ezen Mű szerzője Németh Attila, és a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! 4.0 Nemzetközi Licenc feltételeinek megfelelően felhasználható.
Based on a work at http://attus.hu

Azok a képek, amelyek forrása külön meg van jelölve, az ott megadott feltételekkel használhatóak fel.