Hol a nagyváros?

Tartalommegosztás

Feliratkozás Tartalommegosztás csatornájára

Csoport

A régiók S-Bahnja

Indulásra kész FLIRT Basel SBB-n
A három ország határán fekvő Baselben és környékén mertek nagyot gondolni, és csináltak egy S-Bahnt a teljes agglomerációra. A sikertörténet nem töretlen, de létezik.
Az S-Bahn eredendően a nagyvárosok közlekedési eszköze. Svájcban azonban megváltoztatták a fogalom értelmét és jelentését, újfajta S-Bahnok kialakításával.

A 90-es évek második felétől már Németországban is, elsősorban pedig Svájcban, majd kis fáziskéséssel Ausztriában is megjelentek olyan, magukat S-Bahnnak nevező hálózatok, amelyekre nézve a berliniek talán nem is sok hasonlóságot találnának, a saját, az elnevezést legelsőként bevezető hálózatukhoz viszonyítva.

Személyvonat St. Gallenben
Személyvonat St. Gallenben (Flickr)

Ebben főleg Svájc volt élenjáró. Végülis már az iskolapélda, Bern is érdekes volt, de az még valamelyest hasonlított egy igazi S-Bahnra. Baselben érezték a különbségeket, és fel is vállalták, hogy a saját hálózatukat egy kiegészítő elnevezéssel Regio-S-Bahnként határozzák meg, így is jelezve, hogy ez valami hasonló, de nem ugyanaz, mint az igazi S-Bahnok. Nos, nem mindenhol vállaltak ilyen önmérsékletet.

Svácjban már 1982-ben bevezették az ütemes menetrendet az ország teljes vasúthálózatán. A vonatok a legtöbb viszonylatban elég sűrűn, általában óránként járnak. Ez a jellemző a Svájc északkeleti részén, a német és az osztrák határ mentén, Appenzellt körülölelve, Zürich szomszédságában elterülő St. Gallen kantonban is. Ebben a régóban St. Gallen az egyetlen komolyabb város, bár a maga 75 ezer lakosával ez sem számít igazi metropolisznak, arra azért jó, hogy vasútállomása legyen a környék csomópontja.

A Südostbahn motorvonata
A Südostbahn motorvonata (Wiki)

Svájci szokás szerint innét indultak az állami vasúttársaság, az SBB távolsági járatai az ország más városaiba, és különböző regionális vasúttársaságok vonatai pedig a környékbeli településekre. Ezek végülis klasszikus személyvonatok, olyanok, amelyekkel mindenütt találkozhatunk, talán a megfelelő finanszírozási helyzet miatt a járműpark jellemzően kiemelkedő színvonalat mutat, de amúgy nincs itt semmi rendkívüli. Kistelepülésekről egy, a kis és a közepes kategória közt egyensúlyozó városba eleve nincs nagy forgalom, ráadásul még Svácjban sem utazik mindenki vonattal, így általában elegendő az órás követés.

2001-ben, anélkül, hogy bármit is alakítottak volna a hálózaton, a járatkövetéseken, építettek volna egyetlen új állomást, megállóhelyet, szóval anélkül, hogy bármi is történt volna a környék vasúthálózatán, egy egyszerű intézkedéssel bevezették, hogy akkor mostantól St. Gallenben minden személyvonatot S-Bahnnak fognak hívni. És így is lett.

Ez is egy S-Bahn
Ez is egy S-Bahn (Wiki)

Korábban, évtizedeken át olyanokkal lehetett találkozni, hogy egy S-Bahnt "kiépítenek", "létrehoznak", itt meg egyszerűen elnevezik. Nem forradalmi persze a dolog. Már az amúgy színvonalas S-Bahnt kiépítő Zürichben is újdonságot alkottak azzal, hogy nem csak a fő járataikat, hanem Zürichben és környékén minden személyvonatot elneveztek S-Bahnnak. Végülis csak ezt a trendet vitték tovább előbb Bernbe, majd 2001-től St. Gallenbe is. De azért itt is hoztak be új dolgokat. St. Gallen ugyanis az első olyan város, amely központja egy S-Bahn-hálózatnak, azonban nincs benne a központi vasútállomáson kívül egyetlen másik vasúti megálló sem. Kivételt a Trogenerbahn megállói képeznek (ma már az Appenzeller Bahnen kezeli, ez látható a jobb oldali képen), de ez a járat St. Gallenen belül villamosként közlekedik, tehát valójában ezek is villamosmegállók. Eredendően az S-Bahn azt jelenti, hogy "Stadtschnellbahn", azaz városi gyorsvasút. Vajh' mennyiben nevezhető ennek St. Gallen vasútja?

Sőt, könnyen felmerül a kérdés: beszélhetünk-e itt egyáltalán S-Bahn-hálózatról? Hiszen az S-Bahn különböző járatait nem köti össze az S-betűs viszonylatjelzésen kívül az égvilágon semmi. 4-5 különböző vasúttársaság, eltérő nyomtávok, eltérő üzemi feszültség, még csak be sem jön minden járat St. Gallenbe. Közös logó sincs.

Akkor mi van? Infláció. No, nem az árak emelkednek, azok elég stabilak Svájcban. Az S-Bahn-fogalom maga az, ami vészesen inflálódik. És St. Gallen ebben még csupán a kezdő lépés.

Helyszín: 

Sankt Gallen, Svájc

A másként meg nem jelölt képeket a szerző készítette. 

Creative Commons Licenc
Ezen Mű szerzője Németh Attila, és a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! 4.0 Nemzetközi Licenc feltételeinek megfelelően felhasználható.
Based on a work at http://attus.hu

Azok a képek, amelyek forrása külön meg van jelölve, az ott megadott feltételekkel használhatóak fel.