Előbb a díjkedvezmény

Drezdában már azt is megünnepelték, hogy 30 éves az S-Bahn. Aztán mégsem így van. Vagy mégis? A cikkből kiderül.

Elővárosi forgalom a fővonalakon

A ma Szászország fővárosaként funkcionáló Drezda (német neve Dresden) 500 ezer lakosával az NDK harmadik legnagyobb városa volt Kelet-Berlin és a közeli, alig nagyobb Lipcse mögött. Már a Harmadik Birodalom idején megerősített elővárosi vasúti forgalma volt, északon Meissen, délen Pirna irányából. Ezek nem külön elvővárosi vasútvonalak, hanem a Berlin ill. Prága felé menő fővonalakon bonyolódott elővárosi forgalom is.

A szocialista korszakban ezt a forgalmat ezt előbb motorvonatokkal, majd dízelmozdonyos ingavonatokkal bonyolították le, kiterjedését pedig dél felé Bad Schandauig meghosszabbították. Később, amikor már elegendő mennyiségű emeletes görlitzi egység állt rendelkezésre, egészen Schönáig járatták az elővárosi vonatokat.

A Drezda-Dečin vonal
A Drezda-Dečin vonal (Wiki)

Az 1970-es években Kelet-Németország több városában kedvezményes díjszabást vezettek be az elővárosi vasutak számára. Ezt a tarifát németül "S-Bahn-Tarif", azaz "S-Bahn-díjszabás" névvel illették, és 1974-ben Drezdában is bevezették. Tették mindezt annak ellenére, hogy itt S-Bahn nem volt.

Vajon miért nem? Ismerve néhány mai S-Bahnt, talán ez kevésbé érthető, de a ’70-es évek környezetébe helyezve már tisztább a kép. Ekkortájt a teljesen elkülönített pályán haladó, a legtöbb vonalon 10 percenként közlekedő Kelet-Berlinen kívül olyan iparvárosi S-Bahnok léteztek az NDK-ban, amelyek ugyan nagyvasúti szabvány szerint, de újonnan létrehozott városi megállókkal, javarészt egy városon belüli forgalmat bonyolítottak le, 10-20 percenként, óriási utastömegeket mozgatva, főleg a műszakváltások környékén. Ilyesmire a nem kifejezetten ipari centrum Drezdában nem volt igény, a más jellegű szolgáltatást nyújtó elővárosi vasutat pedig nem minősítették fel, pusztán az elnevezések szintjén, S-Bahnná.

A modernizáció

S-Bahn ingavonat Pirnában
S-Bahn ingavonat Pirnában (Wiki)

A német egyesítés után bevezették az egésznapos 30 perces ütemes menetrendet (Bad Schandau után csak 60 percenként járnak a vonatok), és 1992. óta hivatalosan is az S-Bahn megjelölést alkalmazzák a vonatokra. A többi keletnémet hálózathoz hasonlóan itt is az NDK-fejlesztésű 143-as mozdonyok és emeletes ingaszerelvények adják a járműparkot. 2007-ben a vonal teljes személykocsi-állományát lecserélték, az új kocsik klimatizáltak, elektronikus utastájékoztatással rendelkeznek. Egy szerelvény három személykocsiból és egy vezérlőből áll, téli időszakban esténként két kocsi lezárva közlekedik.

2003-2004 folyamán Drezda és Pirna közt négyvágányossá bővítették a vonalat, így itt az S-Bahn a többi vonattól elválasztott pályát kaphatott, de a többi szakaszon továbbra is ugyanazokat a vágányokat használja, mint az egyéb vasúti forgalom.

Mára egyébként az S-Bahn-díjszabás már a múlté, 1998. óta a helyi közlekedési szövetség tarifái érvényesek az S-Bahnra is.

Dresden Hauptbahnhof
Dresden Hauptbahnhof (Wiki)

Az S-Bahn elég alaposan feltárja az érintett területeket, Heidenauban 3, Radebeulban 4 megálló van, magában Drezdában pedig összesen 11 helyen állnak meg a vonatok.

Dresden Hauptbahnhof egyébként egy igen szokatlan kiépítésű állomás. Adott egy óriási csarnokkal rendelkező fejpályaudvar, és annak két szélén, a második emelet magasságában 2-2 többletvágány, amelyek, a pályaudvar homlokfalát áttörve, továbbvezetnek, így az S-Bahn átmenő jelleggel tud közlekedni (az átmenő vágányokat nem csak az S-Bahn használja, hanem távolsági vonatok is).

A két mellékvonal

1998-ban a Drezdából Görlitzbe vezető vasútvonalról építettek Dresden-Klotzsche állomás után egy leágazást a repülőtér felé. Ezen indították meg Dresden Hauptbahnhof és a reptér közt az S2 vonalat. Ez 4 megálló hosszban az S1-gyel közösen halad, ott ágazik le Görlitz felé, majd Klotzsche az utolsóként érintett állomás, onnét a saját vonalon éri el a repülőteret. Ez a vonal kezdetben nem volt villamosítva (és Klotzsche után tovább, Görlitz felé ma sincs), ezért induláskor itt Siemens Desiro motorvonatokkal (a német vasúton ezek sorozatszáma 642) közlekedett az S-Bahn, a villamosítás után itt is a 143-as ingák jelentek meg. A kisebb igénybevétel miatt ezen a vonalon háromkocsis szerelvények közlekednek.

Hétköznap napközben az S2 Dresden Hbf. után meghosszabbítva, Pirnáig közlekedik, így Drezda nagyobbik részén, Heidenauban és Pirnában óránként négyszer jár az S-Bahn, ami már egy igazán vállalható, a városi járatokkal összevethető kínálatot eredményez a legterheltebb szakaszon.

Az S-Bahn-hálózat 2015-ben
Az S-Bahn-hálózat 2015-ben

Az S3 már a Hauptbahnhoftól másfelé indul, Drezdán belül csak egyetlen megállót érint, majd délnyugat felé feltárja Freital városát. Itt kihasználja azt az előnyt, ami Németországban gyakori, hogy a vasút nem valahol a város szélén halad el, hanem szinte végig Freital fő tengelyén. Több helyen meg is áll, majd előbb Tharandt volt a végállomás, majd a vonalat később meghosszabbították Freibergig, előbb csak csúcsidőben (S30) jelzéssel, majd véglegesen.

A jövő

A meisseni szakasz még felújításra vár
A meisseni szakasz még felújításra vár (Wiki)

Nagy léptékű fejlesztéseket a drezdai S-Bahnon nem terveznek. Tervben van még a Drezdától északra, Meissen felé vezető vonal felújítása (az egyetlen, 1990 óta nem felújított szakasza az S-Bahnnak), részben négyvágányosítással egybekötve.

A közelmúltban kiírtak egy pályázatot az S-Bahn üzemeltetésére, ezt a jelenleg is szolgáltató DB Regio nyerte meg. A pályázati feltételek alapján 2011-től modernebb mozdonyokat szereztek be: a teherszállító üzletágtól átvett 182-es sorozatú (a magyar 470-es mozdonyokkal nagyrészt azonos) mozdonyokkal cserélték le a 143-asokat az S1 és S3 vonalakon. Az új emeletes kocsikkal együtt így a vonatok gyorsabban tudnak közlekedni, néhány perccel lerövidül a menetidő.

Egy új szerelvény
Egy új szerelvény (Wiki)

Ezen kívül új garanciákat vezettek be az utasok számára: ha a vonat túl hamar elmegy, és ezért az utas lekési, vagy 15 percnél többet késik a vonat, esetleg az utas ruhája beszennyeződik a vonaton, akkor a keletkező költségeket a vasúttársaság állja. Szintén a DB Regiót terheli a többletköltség, ha az utas a hiányos tájékoztatás miatt költött többet, mint kellett volna.

Tekintve, hogy a pontosan közlekedő vonatok aránya közel 100%, és a vonatokat naponta többször takarítják (Drezda viseli a "Németország legtisztább S-Bahnja" címet is), az utasgarancia bevezetésével az üzemeltetőnek aligha kell nagy összegű váratlan kiadáskora számítania.

A közbeszerzési döntés szerint 17 éven át, 2027 végéig a DB Regióé az S-Bahn.

Helyszín: 

Drezda, Németország

A másként meg nem jelölt képeket a szerző készítette. 

Creative Commons Licenc
Ezen Mű szerzője Németh Attila, és a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! 4.0 Nemzetközi Licenc feltételeinek megfelelően felhasználható.
Based on a work at http://attus.hu

Azok a képek, amelyek forrása külön meg van jelölve, az ott megadott feltételekkel használhatóak fel.