Csoport

Matrei am Brenner

Hát ez meg mi?

Svájcban és Ausztriába az utóbbi években már mindenre elkezdték ráírni, hogy S-Bahn, ami mozog. Nézzünk párat, amik nem érnének meg egy önálló cikket, de talán érdekes ismerni őket.
ÖBB 93 81 4024 120-0

A stájer S-Bahn

A salzburgi S-Bahn megjelenésével a többi osztrák város is lépéskényszerbe került, ha nem akartak lemaradni. Az évtized közepén Graz is lépett. De azért ők komolyabb dolgokban gondolkodtak, mint egy S betű.
Miután Svájcban bebizonyosodott, hogy nem lesz világméretű botrány a kicsi és nem túl acélos S-Bahn-hálózatok életrehívásából, Ausztria is elérkezettnek látta az időt.

Az osztrák városok közül is legelőször Salzburg. A 150 ezer lakosú, és kb. ugyanekkora agglomerációval rendelkező, közvetlenül a német határon fekvő városba több irányból is érkeznek vasútvonalak, így adta magát az elképzelés, hogy a beérkező vonalakat hálózatba szervezzék.

7352423746_b29ac94034_o.jpg

Salzburg Hauptbahnhof
Jack Amick képe a Flickrn (Letöltve: 2015. júl. 26.)

Media Box #186

Elővárosi motorvonat Salzburgban

A 2000-es évek elején, amikor az S-Bahn kialakításáról döntés született, nem elégedtek meg annyival, hogy egyszerűen S-betűt ragasszanak a vonatokra, hanem egy, a város méreteihez és forgalmához illő, de mégis komolyabb vasúthálózat kialakításáról határoztak.

Kiépítettek például néhány új megállót Salzburgon belül, a meglévő vasútvonalak mellé, elsőként Salzburg Taxham megálló készült el 2005-ben. Ez a megálló elsősorban a bécsi agglomeráción kívüli Ausztria legnagyobb bevásárlóközpontját szolgálja ki, de vannak a vonzáskörzetében lakások, egy gimnázium, és a labdarúgó-stadion is itt található.

Persze azért sorrendben itt is az elnevezés jött először, az S-Bahn megjelölést ugyanis már 2004-ben bevezették Salzburgban és környékén. Logót is választottak, amely hasonlít a némethez, de mégsem ugyanolyan: a háttérszín kék, és az S betű egészen a kör széléig kiér (ld. a képet).

s-bahn_salzburg_sam.jpg

S-Bahn Salzburg Sam
A Wikiről (letöltve: 2015. júl. 26.)

Media Box #187

Salzburg Sam állomás

Mivel azonban a járművek nincsenek az S-Bahnra dedikálva, hanem ugyanezek járnak a környékbéli személyvonatokon is (sőt, az is előfordul, hogy az S-Bahn a "végállomás"-ról megszakítás nélkül személyvonatként továbbközlekedik még valahová), ezért az S-logó a járműveken nem, csak az állomásokon jelenik meg.

A földrajzi elhelyezkedésből fakadóan a nyugati elővárosi vonalak már Németország területére esnek, így az S3 vonal (az egyetlen, amely kezdettől átszeli Salzburgot) nyugati ága a határ másik oldalán fut már. Sőt, bevonták a rendszerbe a Freilassing - Berchtesgaden vonalat is, amely teljes egészében Németország területére esik. Ezen a vonalon jelenleg a Berchtesgardener Land Bahn nevű vasúttársaság közlekedik, óránként egyszer, Stadler Flirt motorvonatokkal.

s-bahn-haltestelle_salzburg-liefering_02.jpg

S-Bahn-Haltestelle Salzburg-Liefering
A Wikiről (letöltve: 2015. júl. 26.)

Media Box #188

A BLB Flirt motorvonata

Salzburgon belül végighalad az S3, de nincs egyetlen megállóköz sem, ahol párhuzamosan futna vele bármely más viszonylat. Az S1 és az S2 is a Hauptbahnhofról indul, de az északkeleti oldalon a három járat háromfelé, nyugat felé pedig csak az S3 megy. A félórás követés így a városon belüli közlekedésre nem igazán vonzó, főleg, hogy egy viszonylag kicsi városról beszélünk, ahol busszal, villamossal mindenhová el lehet érni fél óra alatt, így a Salzburgon belüli közlekedésben nem túl erős az S-Bahn szerepe.

Viszont a sűrű megállókiosztás arra azért jó, hogy aki a környékről utazik Salzburgba, az sokkal nagyobb eséllyel talál az úticéljához közel megállót, ahol leszállhat a vonatról, de legalábbis jobb csatlakozásokat, mintha a Hauptbahnhofon tudna csak átszállni. A tervekben azonban szerepelnek fejlesztések, a nyugati irányú vasútvonal bővítése folyamatban van, és előreláthatólag 2017 végétől a 15 perces követés. Ezzel megvalósulhat az S2 meghosszabbítása Freilassingig, ami azért ezen a szakaszon már versenyképessé teheti az S-Bahnt.

3732095808_9b00f8a89e_o.jpg

Salzburger Lokalbahn (SLB)
kaffeeeinstein képe a Flickrn (Letöltve: 2015. júl. 26.)

Media Box #189

A Salzburg AG szerelvénye

Az S-Bahnba lett integrálva, de máig önállóan üzemel a Salzburger Lokalbahn, amit ma a város különböző üzemeit magába foglaló társaság, a Salzburg AG üzemeltet. Ez a vasút normál nyomtávú, de 1 kV egyenárammal működik (Ausztriában, Németországhoz hasonlóan, 15kV váltóáram a nagyvasúti vontatási feszültség). Ezen a mintegy 25 kilométer hosszú vonalon a nagyvasút járművekhez képest kisebb méretű (ld. a képet), inkább egyfajta helyközi villamoshoz hasonló járművek közlekednek, napközben félóránként. Eredetileg az SLB a Salzburger Lokalbahnhofról indult (ez a Hauptbahnhof közelében volt), azonban az 1990-es évek végén bevezették egy alagútba, amelynek segítségével függetlenné vált a városi forgalomtól.

salzburg_lokalbahnhof.jpg

Salzburg Lokalbahnhof
A Wikiről (letöltve: 2015. júl. 26.)

Media Box #190

S1 indulásra vár a Hauptbahnhof alatti Lokalbahnhofon

A mostani végállomása lényegében ugyanott van, mint az előző, csak lejjebb. A tervekben szerepelt az S-Bahn-hálózat olyan bővítése, hogy a Lokalbahn, egyfajta metróként, továbbmegy a belváros felé de erről még kész tervek sincsenek, sőt, maga a szándék is elég bizonytalan. A várható forgalom alacsony volumene miatt valószínűleg ez nem volna egy megtérülő beruházás.

A salzburgi S-Bahn tehát nem hozott igazán sok újdonságot eddig, bár további fejlesztések még várhatóak. Kisváros, a hálózat is ennek megfelelő. Hogy egyáltalán van-e értelme ekkora S-Bahnoknak, mennyiben vethető össze ez a hálózat például a berlinivel, vagy a frankfurtival, az pedig korántsem Salzburg-specifikus kérdés.

A másként meg nem jelölt képeket a szerző készítette. 

Creative Commons Licenc
Ezen Mű szerzője Németh Attila, és a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! 4.0 Nemzetközi Licenc feltételeinek megfelelően felhasználható.
Based on a work at http://attus.hu

Azok a képek, amelyek forrása külön meg van jelölve, az ott megadott feltételekkel használhatóak fel.