Csoport
Jelenlegi hely

Az osztrák városok közül is legelőször Salzburg. A 150 ezer lakosú, és kb. ugyanekkora agglomerációval rendelkező, közvetlenül a német határon fekvő városba több irányból is érkeznek vasútvonalak, így adta magát az elképzelés, hogy a beérkező vonalakat hálózatba szervezzék.
A 2000-es évek elején, amikor az S-Bahn kialakításáról döntés született, nem elégedtek meg annyival, hogy egyszerűen S-betűt ragasszanak a vonatokra, hanem egy, a város méreteihez és forgalmához illő, de mégis komolyabb vasúthálózat kialakításáról határoztak.
Kiépítettek például néhány új megállót Salzburgon belül, a meglévő vasútvonalak mellé, elsőként Salzburg Taxham megálló készült el 2005-ben. Ez a megálló elsősorban a bécsi agglomeráción kívüli Ausztria legnagyobb bevásárlóközpontját szolgálja ki, de vannak a vonzáskörzetében lakások, egy gimnázium, és a labdarúgó-stadion is itt található.
Persze azért sorrendben itt is az elnevezés jött először, az S-Bahn megjelölést ugyanis már 2004-ben bevezették Salzburgban és környékén. Logót is választottak, amely hasonlít a némethez, de mégsem ugyanolyan: a háttérszín kék, és az S betű egészen a kör széléig kiér (ld. a képet).
Mivel azonban a járművek nincsenek az S-Bahnra dedikálva, hanem ugyanezek járnak a környékbéli személyvonatokon is (sőt, az is előfordul, hogy az S-Bahn a "végállomás"-ról megszakítás nélkül személyvonatként továbbközlekedik még valahová), ezért az S-logó a járműveken nem, csak az állomásokon jelenik meg.
A földrajzi elhelyezkedésből fakadóan a nyugati elővárosi vonalak már Németország területére esnek, így az S3 vonal (az egyetlen, amely kezdettől átszeli Salzburgot) nyugati ága a határ másik oldalán fut már. Sőt, bevonták a rendszerbe a Freilassing - Berchtesgaden vonalat is, amely teljes egészében Németország területére esik. Ezen a vonalon jelenleg a Berchtesgardener Land Bahn nevű vasúttársaság közlekedik, óránként egyszer, Stadler Flirt motorvonatokkal.
Salzburgon belül végighalad az S3, de nincs egyetlen megállóköz sem, ahol párhuzamosan futna vele bármely más viszonylat. Az S1 és az S2 is a Hauptbahnhofról indul, de az északkeleti oldalon a három járat háromfelé, nyugat felé pedig csak az S3 megy. A félórás követés így a városon belüli közlekedésre nem igazán vonzó, főleg, hogy egy viszonylag kicsi városról beszélünk, ahol busszal, villamossal mindenhová el lehet érni fél óra alatt, így a Salzburgon belüli közlekedésben nem túl erős az S-Bahn szerepe.
Viszont a sűrű megállókiosztás arra azért jó, hogy aki a környékről utazik Salzburgba, az sokkal nagyobb eséllyel talál az úticéljához közel megállót, ahol leszállhat a vonatról, de legalábbis jobb csatlakozásokat, mintha a Hauptbahnhofon tudna csak átszállni. A tervekben azonban szerepelnek fejlesztések, a nyugati irányú vasútvonal bővítése folyamatban van, és előreláthatólag 2017 végétől a 15 perces követés. Ezzel megvalósulhat az S2 meghosszabbítása Freilassingig, ami azért ezen a szakaszon már versenyképessé teheti az S-Bahnt.
3732095808_9b00f8a89e_o.jpg

Media Box #189
Az S-Bahnba lett integrálva, de máig önállóan üzemel a Salzburger Lokalbahn, amit ma a város különböző üzemeit magába foglaló társaság, a Salzburg AG üzemeltet. Ez a vasút normál nyomtávú, de 1 kV egyenárammal működik (Ausztriában, Németországhoz hasonlóan, 15kV váltóáram a nagyvasúti vontatási feszültség). Ezen a mintegy 25 kilométer hosszú vonalon a nagyvasút járművekhez képest kisebb méretű (ld. a képet), inkább egyfajta helyközi villamoshoz hasonló járművek közlekednek, napközben félóránként. Eredetileg az SLB a Salzburger Lokalbahnhofról indult (ez a Hauptbahnhof közelében volt), azonban az 1990-es évek végén bevezették egy alagútba, amelynek segítségével függetlenné vált a városi forgalomtól.
A mostani végállomása lényegében ugyanott van, mint az előző, csak lejjebb. A tervekben szerepelt az S-Bahn-hálózat olyan bővítése, hogy a Lokalbahn, egyfajta metróként, továbbmegy a belváros felé de erről még kész tervek sincsenek, sőt, maga a szándék is elég bizonytalan. A várható forgalom alacsony volumene miatt valószínűleg ez nem volna egy megtérülő beruházás.
A salzburgi S-Bahn tehát nem hozott igazán sok újdonságot eddig, bár további fejlesztések még várhatóak. Kisváros, a hálózat is ennek megfelelő. Hogy egyáltalán van-e értelme ekkora S-Bahnoknak, mennyiben vethető össze ez a hálózat például a berlinivel, vagy a frankfurtival, az pedig korántsem Salzburg-specifikus kérdés.
A másként meg nem jelölt képeket a szerző készítette.
Ezen mű szerzője Németh Attila, és a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! 4.0 Nemzetközi Licenc feltételeinek megfelelően felhasználható.
Based on a work at http://attus.hu
Azok a képek, amelyek forrása külön meg van jelölve, az ott megadott feltételekkel használhatóak fel.